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Abu Bakr Ibn Al-Tufail, Abu Ja'far, Hayy ibn Yaqzan
Ebn Tophail, Abu Jaafar, Hai Ebn Yokdhan, transl. by Simon Ockley (London: W. Bray, 1711).

[Abu Bakr Ibn Al-Tufail, Abu Ja'far] Ebn Tophail, Abu Jaafar, Hai Ebn Yokdhan, transl. by Simon Ockley (London: W. Bray, 1711).

The Improvement of| HUMAN REASON,| Exhibited in the LIFE of| Hai Ebn Yokdhan:| Written in Arabick above 500 Years| ago, by Abu Jaafar Ebn Tophail.| In which is demonstrated| By what Methods one may, by the meer| Light of Nature, attain the Knowledg| of things Natural and Supernatural;| more particularly the Knowledg of GOD,| and the Affairs of another Life.| [rule]| Illustrated with proper Figures| [rule]| Newly Translated from the original Arabick,| by SIMON OCKLEY, A. M. Vicar of| Swaversey, in Cambridgshire.| [rule]| With an APPENDIX,| In which the Possibility of Man's attain-|ing the True Knowledg of GOD, and| Things necessary to Salvation, without| Instruction, is briefly consider'd.| [rule]| LONDON:| Printed for W. Bray at the East End of Inner-|Walk of Exeter-Change. 1711.

Description

[with romantick engravings] frontispiece [Ebn Yokdhan and Asâl in front of tempel with dome; headline: "Philosophus Autodidactus: or the Life of Hai Ebn Yokdhan"]/ p.[i] titlepage/ p.[iii-vi] dedication: Edward Pococke, Rector of Minal, in Wiltshire; signed: Simon Ockley/ p.[vi] books published by S. Ockley, Conquest of Syria/ p.[vii-ix] preface [with history of publication] signed: Simon Ockley/ p.[x-xii] preface "The Bookseller to the Reader"/ p.1-23 "Abu Jaaphar Ebn Tophail's Introduction to the Life of Hai Ebn Yokdhan"/ p.25-162: "The History of Hai Ebn Yokdhan"/ new titlepage: S. Ockley, Appendix (London, 1708)/ p.165-95/ p.[196] books published by E. Powel & J. Morphew/ 8°.

Shelf-markslink

{L: 243.i.2} {L: 1578/4402}.

Bibliographical Reference

ESTC: t142465.

History of Publication

Cf. Philosophus autodidacticus [lat.], transl. by E. Pococke (Oxford, 1671).link

Self-classification

p.25: "History".

Remarks

Hai Ebn Yokdhan wächst allein auf einer Insel auf (eine romaneske Variante seiner Herkunft wird neben einer Schöpfung aus lebloser Materie angeboten). Der Tod des Rehes, das ihn aufzieht, und die Sektion toter und lebender Tiere führen zu Meditationen über die Belebung von Materie bishin zum Postulat der Einheit des lebendingen Agens. Geometrisch-rationalistisch progredierend: die Postulate der Körperlosigkeit und Unendlichkeit des alle Aktion bedingenden einen Agens. Ab dem 35. Lebensjahr ethische Implikationen: die Sorge um alles Lebende, die Reinhaltung des eigenen Körpers, die Präferenz kreisender Bewegungen, drittens die Vereinigung mit Gott in der meditativen Ausschaltung aller Sensationen und Gedanken bis hin zur Ausschaltung des Selbstbewußtseins - was ab p.84 gelingt. Nach dem 55. Jahr, die Konfrontation mit einem geschulten ebenso weltabgewandten Weisen. Der Koran zeigt sich als Kopie der einen Wahrheit. Mit dem Korangelehrten, der ihn auf der Insel besuchte, Reise zu den Menschen, alldort die resignative Erkenntnis, daß diese für den eigenen Erkenntniszustand nicht empfänglich sein wollen - und wohl auch nicht sein sollen. Hai Ebn Yokdhan empfiehlt ihnen die Bewahrung der Traditionen und kehrt mit seinem Freund auf die Insel zurück. Der Appendix nimmt gegen jene Momente des Textes Stellung, die "enthusiastischen" (pietistisch-, mystisch-erlebnisorientierten) Positionen des frühen 18. Jhds. entsprechen.

Literature

R. Pastor, The Idea of Robinson Crusoe (1930).

o.s.